24 uur Wadden, Ameland

Vrijdag de 28ste juni hebben we de vertrekdag voor het weekendje Wad, slapen op Ameland dus! Ik heb die ochtend de laatste spullen gepakt en nog wat boodschappen gedaan. Iets voor 16 uur heb ik Siep opgehaald en zijn we naar DKV gegaan, de kajaks op het dak gelegd en zijn rond 16:30 vertrokken naar de eerste overnachtingsplaats aan het Lauwersmeer, “Jachthaven Lauwersmeer Oostmahorn”.

De tent opgezet naast het ‘basiskamp’ waar de andere al stonden. We hadden twee kampeerplaatsen afgehuurd en we konden daar mooi de vier tenten opzetten. Omdat we zaterdag vanaf de jachthaven gingen peddelen kon ik een hoop spullen in de auto laten en heb alleen het hoognodige eruit gehaald en in de tent gelegd. Iets over 18u bij het restaurant alvast wat gedronken en de kaarten, getijden en de stromingen bekeken en besproken wat we de volgende dag gingen doen.

Zaterdag
In de ochtend rond 7 uur opgestaan. Lekker naast het restaurant op de picknicktafel in de zon ontbeten. Rond 10 uur gingen we de kajak in om een opwarm rondje te doen op het Lauwersmeer, vanaf de jachthaven! Bij de jachthaven konden we prima instappen en via de haven zo het grote meer op richting de sluizen. We zijn naar het noordwesten gepeddeld en zijn in de Bantshaven (t.h.v. de N361) nog even wezen kijken of we daar konden parkeren voor als we eens een dagtochtje of oefeningen willen doen op het Lauwersmeer.

Rond 12 uur waren we terug in de haven en hebben een rondje van 8 km gepeddeld. Bij het restaurant even wat gedronken en een appeltaartje opgegeten. Hierna hebben we de kajaks opgeladen en zijn boodschappen wezen doen in de lokale Landal Esonstad supermarkt. Na de boodschappen en een ijsje voor een aantal zijn we terug gewandeld en hebben de auto’s gepakt. Rond 14:40 waren we in Holwerd, hebben de kajaks ingepakt en zijn we rond 15:30 uur vertrokken naar Ameland, Oerd zou ons eerste doel worden. Met een mooi uitgezette koers, een mikpunt op de wal zijn we in een mooie rechte lijn naar Ameland vertrokken. Rond 17:30 uur aangekomen bij het gebied Oerd en het was nog een mooie tijd om de Oerdersloot in te gaan. We zijn er maar 1/3e in geweest, je kunt nog een stuk verder door varen en dan kom je op 2/3e van het eiland uit, dus bijna aan de Noordzee kant. Voor mijn gevoel was dit elke keer de Westzijde van Ameland maar topografisch gezien is dat het Noorden. In de Oerdersloot hebben we even een kort dobber en plaspauze genomen om zo onze tocht voort te zetten naar de haven van Nes, waar we rond 19 uur aankwamen.

Het uitstappen lukt het ‘beste’ bij de trailerhelling van de haven, ‘t is nogal glad dus een aantal goede schoenen is wel een aanrader voor op de paklijst! We hebben de vijf kajaks met de draaglussen naar de kampeerplaats gebracht, en de tenten opgezet.

We zijn op zoek gegaan naar 1 euro munten voor de douche, tja €0,50 hadden we zat mee maar hier is het net iets anders dan gehoopt… Uiteindelijk hebben we via andere gasten geld kunnen wisselen voor het douchen en konden we allemaal onze vieze ‘natte’ kajak kleding uitdoen. Na de douche even wat opgeruimd en rond 20 uur zijn we gaan eten. Het restaurant in de haven is een Mexicaan dus dat is weer heel iets anders dan wat we vaak gewend zijn. Het was een goed vullende maaltijd en na de thee en koffie zijn we nog even naar de haven gelopen en hebben daar nog onder de overkapping gezeten. Even wat borrelnootjes gegeten, sommige nog een wijntje. We hebben tot 24 uur genoten van het uitzicht in de haven, de schuin liggende zeilbootjes.

NW/N 4 bft

Zondag
In de ochtend rond 7:30 wakker geworden. Rond 8 uur hebben we lekker aan de picknicktafel ontbeten, wat gedronken. Na het tanden poetsen de tent afgebroken, de kajaks ingepakt en zijn we naar de waterkant gelopen, even gekeken en toen naar het dorp gelopen om daar wat te drinken en een klein gebakje te eten. Na het bezoek aan het dorp hebben we ons voorbereid op de tocht naar Holwerd. We zijn rond 13:30 vertrokken, de haven uit, de vaargeul door en naar een zandplaat (Piet Scheve plaat) die net 50 cm onder water stond, hier ben ik nog uitgestapt om even een filmpje te maken en de andere wat foto’s, wel leuk!

Midden op het wad, tot aan de knieën in ‘zee’ en aan alle kanten ligt het land ver weg. Met behulp van één van de andere weer in de kajak gestapt. Vanuit de zandplaat verder gepeddeld, gepunterd en op andere manieren geprobeerd de plaat af te komen. Op een gegeven ogenblik zat ik met de bodem ‘vast’ op de plaat dus ik ging wat traag richting de vaargeul… Na de vaargeul ging het wat beter en zijn we na een aantal kilometers peddelen rond 15:30 geëindigd in Holwerd. Gezamenlijk de kajaks uit het water gehaald, de auto opgehaald en de tassen weer ingepakt, alles uit de kajaks gehaald omdat ik na de zeetocht de kajaks even helemaal wilde afspoelen.

In de haven van Holwerd nog even een ijsje gegeten. Rond 18:30 uur waren we op de club. Kajaks en spullen afgespoeld, wat opgeruimd en op naar huis. Thuis al een deel opgeruimd, de kleding in de wasmachine gedaan en nog even gegeten.

Het was een mooi weekend en we hebben genoten! Moeten we vaker doen!!